Zapraszamy na cykl warsztatów BUTOH, organizowanych przez naszych serdecznych Przyjaciół:
PLAN ZAJĘĆ
LISTOPAD 2009
07.11. 18:00 -21:30, Ischihara Rui Takayuki
14.11. – 15.11. 9:00 – 18:00, Yuko Ota
21.11. 15:00-19:00, Ischihara Rui Takayuki
28.11. 17:00 – 21:00, Ischihara Rui Takayuki
GRUDZIEŃ 2009
05.12. 17:00 – 21:00, Ischihara Rui Takayuki
12.12. 9:00 – 13.00, Ischihara Rui Takayuki
19.12. – 20.12. 9:00 – 18:00, Yuko Ota
STYCZEŃ 2010
09.01. 9:00-13:00 Ischihara Rui Takayuki
22.01. 16:00 – 19:30, Yuko Ota
23.01. – 24.01. 9:00 – 18:00, Yuko Ota
23.01. 9:00 – 13:00 Ischihara Rui Takayuki
30.01. 9:00 – 13:00 Ischihara Rui Takayuki
OSOBY PROWADZĄCE
RUI Takayuki Ishihara – urodzony w Kyoto w Japonii w 1976. Po doświadczeniach związanych z teatrem i sztuką piękną zaczął tańczyć. Zainspirowali go do tego tancerze, tacy jak Megumi Nakamura (balet klasyczny i współczesny), Min Tanaka (butoh), Kazuo Ohno (butoh), Simone Forti (postmodernizm) oraz wielu innych z różnych dziedzin sztuki, badających taniec i ciało.
Ćwiczenia
Relaksacyjne i oddechowe, ruch łączący ramiona z klatką piersiową,
głos, taniec z obrazami i bez, medytacja, itp.

Yuko Ota – urodzona w 1977 roku w Japonii, w Fukuoka, swą przygodę z Butoh rozpoczęła w 1999 roku dzięki Atsushi Takenouchi i jego metodzie JINEN Butoh. Uczestniczyła też w zajęciach innych mistrzów – Yoshito Ohno, Toru Iwashita, Tenko Ima, Akiko Motofuji, Masaki Iwana. W roku 2000. odebrała dyplom magistra wydziału romanistyki na Uniwersytecie w Kyoto. W latach 2001-2003 mieszkała w Montpellier, a następnie osiadła w Paryżu gdzie dołączyła do grupy artystycznej „Les Transe-Mutants”. Od 2007 roku podróżuje (Indie, Japonia, Francja, Włochy, USA) by dzięki praktyce butoh ponownie odkrywać ciało „żyjące na ziemi i w kosmosie”.
Ćwiczenia
Ćwiczenia mieszane zawierające elementy jogi i gimnastyki noguchi. Odnajdywanie rezonacji ciała poprzez obserwację współdziałania między jego częściami oraz jego podążania za zewnętrzną siłą – przyciąganiem.
Krok neutralny, który nic nie oznacza. Krok zmieniający się pod wpływem obrazów w wyobraźni
Improwizacja. Poszukiwanie punktu wyjścia ruchu i przyczyny tańczenia różnych form życia; elementy naturalne i uwarunkowania.
Jak i dlaczego ruszają się fale, wiatr, ogień, trawa, dziecko, skała, drzewo, ptak, kot i wąż…?
Jak i dlaczego ciało się rusza: w smutku, miłości czy desperacji, podczas brzydkiej pogody, upałów i mroźnych chłodów?
O BUTOH
Taniec Butoh rozwinął się w Japonii na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Jego twórcą, czy może raczej odkrywcą był Tatsumi Hijikata (ur. 1928 – zm.1986), do którego wkrótce dołączył Kazuo Ohno (ur. 1906). Twórców inspirowały z jednej strony rodzime archetypy kulturowe, z drugiej – nurty europejskie, m.in. ekspresjonizmu, teatru okrucieństwa Artauda czy praktyk Grotowskiego. Obaj mistrzowie – całkowicie różne osobowości i praktykujący wcześniej różne style tańca współczesnego – potrafili zarazić swych następców „wirusem”, który rozprzestrzenia się obecnie po całym świecie.
Początkowo forma protestu przeciw bezmyślnemu uleganiu wpływom kultury anglo-amerykańskiej i wzrastającemu konsumpcjonizmowi w Japonii, Butoh pomału odkrywany był jako kontestacja przeciw wszelkim ogólnie przyjętym normom. Jako powrót do źródła i droga do odkrycia przestrzeni łączącej jednostkę z otaczającą ją rzeczywistością.
Butoh to przede wszystkim lepsze poznanie samego siebie, przebudzenie spuścizny genetycznej i duchowej, którą nosi w sobie człowiek, często nieświadomie. W trakcie ćwiczeń i zajęć, adepci Butoh mogą dotknąć nieznanych wcześniej pokładów odczuć, sił, trybików umysłu, intuicyjnych prądów, ale i lęków. Nie jest to oderwanie od rzeczywistości lecz głębsze wejście w nią. I zerwanie ze schematami.
„W królestwie ciała, w każdej komórce zapisane jest wszystko od momentu powstania życia na ziemi. Jest ono pełne smutku i radości, utrapienia i szczęścia. Tyle milionów istnień trwa w naszym ciele” napisał jeden z współczesnych mistrzów Butoh – Daisuke Yoshimoto.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
bartek@przeobraznia.net
Liczba uczestników jest ograniczona, dlatego w pierwszej kolejności prosimy o kontakt telefoniczny w celu potwierdzenia możliwości udziału.